
Je mogelijke nieuwe klanten zoeken vaak met een zoekterm in combinatie met een plaatsnaam. Sinds augustus 2015 laat Google 3 lokale resultaten zien bij o.a. dit soort zoekopdrachten. SEO-specialisten noemen dit de “Local Stack”.
Lokaal vindbaar in Google is daarom als bedrijf erg belangrijk en dit heb je voor een groot deel zelf in de hand.
Hieronder geef ik de stappen om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf in Google te verbeteren.
1. Lokaal vindbaar in Google voor bedrijven
Om te beginnen is het belangrijk dat je al jouw bedrijfsgegevens correct en uniform zijn.
De volgende gegevens zijn nodig:
- Bedrijfsnaam
- Adresgegevens
- Telefoonnummer
- Website URL
- Openingstijden
- Een korte omschrijving met de belangrijkste zoektermen, gebaseerd op diensten of producten
- Sociale media URL’s van bijvoorbeeld Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest en Instagram
2. Claim en beheer je Google Mijn Bedrijf pagina
Als je jouw bedrijf nog niet hebt geclaimd ga dan naar Google Mijn Bedrijf en meldt je aan. Weet je niet zeker of je jouw bedrijf al geclaimd hebt Google dan je bedrijfsnaam. Zie je aan de rechterkant rechts een blokje met bedrijfsinformatie en daaronder ‘Bent u de bedrijfseigenaar?’ klik dan op deze link en claim jouw bedrijf.
Heb je al een Google+ pagina zoek dan bovenin de zoekbalk op jouw bedrijfsnaam en volg de stappen.
In je Google Mijn Bedrijf pagina voeg je zoveel mogelijk gegevens toe. Denk eraan om bij de omschrijving een aantal zoektermen toe te voegen van de producten en/of diensten van jouw bedrijf.
3. Meld je aan bij bedrijvengidsen
Net zo belangrijk is de vermelding van jouw bedrijf bij bedrijvengidsen. Google jouw bedrijfsnaam weer maar nu met adres of telefoonnummer. Als het goed is vindt je een overzicht met pagina’s waar je bedrijf staat vermeld. Controleer de gegevens en pas deze zonodig aan.
Bedrijvengidsen zijn voor Google een belangrijke indicator dat jouw bedrijf bestaat en controleerd ook de door jouw ingevoerde gegevens in Google Mijn Bedrijf.
Betaalde vermelding niet nodig
Een betaalde vermelding in bedrijvengidsen is niet nodig om Google je gegevens te laten controleren. Een aantal bedrijvengidsen zullen zeker contact met je opnemen voor een betaalde vermelding. Je moet zelf weten of je dit doet.
4. Koppeling tussen jouw bedrijf en Google Mijn Bedrijf
Om een koppeling te maken tussen je website en jouw Google Mijn Bedrijf-pagina zijn er twee stappen nodig:
- Jouw website vermelden in de gegevens op Google Mijn Bedrijf
- Jouw Google Mijn Bedrijf koppelen middels een rel=”publisher” tag op je website.
Met Easy4U CMS is het toevoegen van jouw Google+ bedrijfspagina voldoende en bij WordPress kan dat eenvoudig bij de instellingen van de Yoast SEO plugin.
Als je een Google+ Badge op je website plaatst, bevat deze automatisch al de rel=”publisher” tag.
5. Verzamel recensies voor je bedrijf
Lokaal vindbaar in Google wordt nog beter door recensies. Je potentiele klanten zullen eerder geneigd zijn om door te klikken of contact op te nemen als anderen tevreden over jouw bedrijf zijn.
De sterren die je ziet bij vermeldingen die lokaal vindbaar in Google zijn, worden vertoond wanneer je 2 recensies (voorheen 5) of meer hebt. Uit onderzoek blijkt dat er eerder op en vermelding met sterren wordt geklikt dan op een vermelding zonder sterren.
Bovenstaand artikel is geïnspireerd op Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google door Nathan Veenstra.