E-commerceOpenCart

Waarom je geen webshop naast je fysieke winkel moet hebben

By 13 november 2015 november 26th, 2018 No Comments

Eerder schreven wij al over de belangrijkste redenen om juist naast je fysieke winkel een webshop te beginnen.
Maar het is niet voor iedereen altijd aan te raden om een webshop te openen.

Nog altijd is er een stijgende lijn in het aantal consumenten dat online zijn aankopen doet. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vorig jaar nog 10,3 miljoen Nederlanders aangaven wel eens via internet wat gekocht te hebben.

Daarnaast lieten webshops in Nederland in het derde kwartaal van 2014 op jaarbasis nog een gezamenlijke omzetgroei van 7,6% zien, aldus het CBS. Dit terwijl de fysieke winkels in dezelfde periode de omzet op jaarbasis juist zagen dalen met 0,1%.

Daardoor lijkt het interessant om naast uw fysieke winkel een webshop te beginnen, maar er zijn een aantal valkuilen waar wij u voor willen waarschuwen.

Focus

Allereerst doet u een webshop er niet zomaar naast. Het kost veel tijd, geld en energie om een webwinkel op te zetten en te onderhouden. Als u daar geen rekening mee houdt, zal uw webshop nooit een succes worden. Zorg er voor dat u naast het bedrijven van uw fysieke winkel daarom ook dagelijks tijd inruimt voor de ontwikkeling van uw webshop.

Daarnaast zal uw webshop net als uw fysieke winkel een lange aanloopperiode kennen voordat het een (eventueel) succes wordt. Zeker omdat de online markt beheerst wordt door een aantal grote, gevestigde spelers die hun assortiment steeds verder uitbreiden. Uit het rapport van het CBS komt bijvoorbeeld naar voren dat vooral de grotere webshops verantwoordelijk zijn voor de groeicijfers, omdat de kleinere webshops niet kunnen profiteren van de schaalvoordelen die grote concurrenten hebben. Wel biedt dit tegelijkertijd kansen wanneer u zich op een specifieke nichemarkt richt, omdat u daar uw naam kunt vestigen als expert.

Kosten

Net als bij een fysieke winkel zijn er aan een webshop kosten verbonden om deze draaiende te houden. Waar u met een fysieke winkel te maken heeft met bijvoorbeeld kosten voor de huur van uw pand en gas, water en licht, komen er bij een webshop ook nog een aantal kosten om de hoek kijken.

Denk bijvoorbeeld aan de hosting van uw webshop, het up-to-date houden van de informatie daarop, mogelijke softwarelicenties en betaalmogelijkheden die u aanbiedt. Natuurlijk zijn deze kosten in de afgelopen jaren gedaald en zijn er aantrekkelijke softwarepakketten zoals OpenCart, maar het zijn wel kosten die vaak jaarlijks terugkomen. Daarnaast zal uw webshop na een aantal jaren weer vernieuwd moeten worden, om zo weer te voldoen aan de huidige wensen van de consument.

Marketingbudget

In het verlengde van de kosten voor het opzetten van een webshop is het ook goed om een marketingbudget te hebben. Het hebben van een webshop is namelijk geen garantie dat u direct ook veel verkopen gaat realiseren. De webshop zal continu onder de aandacht moeten zijn van uw potentiële doelgroep om maximaal succes te hebben en daarvoor is het hebben van een financiële buffer gewenst.

Consumenten verwachten daarbij hoge kwaliteit content op uw website, bijvoorbeeld kwalitatieve foto’s of zelfs uitleg- en instructievideo’s. Maar ook informatie over uw bedrijf en handige tips, wat ook wel content marketing wordt genoemd.

Daarnaast is het bijna onoverkomelijk dat u moet adverteren via kanalen als Google en social media, om zo onder de aandacht te komen en consumenten te verleiden. Hiervoor is het belangrijk om de resultaten hiervan ook weer te meten via statistiekprogramma’s als Google Analytics.

Service

Waar u zich tot een paar jaar geleden met een webshop nog kon onderscheiden met de laagste prijs, wordt tegenwoordig meer van u verwacht en dan met name rondom service.

Niet alleen rekenen consumenten op een snelle reactie op e-mails die zij naar u versturen, ook social media kanalen moet u onderhouden om zo continu in contact te staan met uw klanten.

Daarnaast willen consumenten dat de producten snel geleverd worden en eventuele problemen direct worden opgelost. Het is dus van belang dat u continu bereikbaar bent voor uw klanten, waar u bij een fysieke winkel openingstijden aan kunt houden.

Toch een eigen webshop naast uw fysieke winkel?

Met deze adviezen willen wij u niet afschrikken om naast uw fysieke winkel een webshop te beginnen, maar u vooral waarschuwen voor de tijd en kosten die daarmee gepaard gaan. Voor echt ondernemerschap en een beetje geduld is er echter nog voldoende ruimte om met een webshop succes te hebben.

Heeft u een fysieke winkel en denkt u erover om daarnaast ook een webshop te beginnen?
Wij kijken graag samen met u naar de mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Even sparren met koffie?

Wilt u meer informatie of even kijken wat wij voor u kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.

EKKSOL Web Solutions

Gramsbergerweg 64
7772 PB  Hardenberg
Overijssel

T: 0523 250 570
T: 06 2859 60 75
E: info@ekkelenkamp.nl